13 آوریل 2023- یک سیستم تحریک الکتریکی پوشیدنی و ارتعاش درمانی که توسط دانشجویان مهندسی دانشگاه رایس طراحی شده است، ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که پزشکان برای افرادی که به دلیل نوروپاتی دیابتی دچار درد پا و از دست دادن تعادل می‌شوند، لازم دارند.

گروهی از دانشجویان مهندسی دانشگاه رایس در تیمی به نام  StimuSock، به رهبری پرفسور صابیا عابدی استادیار مهندسی زیستی، جورابی با کفی هوشمند طراحی کرده اند که می تواند هم تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست(TENS) و هم درمان ارتعاشی را ارائه دهد که به ترتیب سیگنال های درد را به مغز مسدود می کند و با ارائه ی بازخورد لمسی به کاهش مشکلات تعادل، کمک می کند.

بر اساس برآوردهای سال 2022 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 37 میلیون نفر در ایالات متحده از دیابت رنج می برند، که حدود نیمی از آنها دچار نوعی نوروپاتی دیابتی می شوند، نوعی آسیب عصبی که اغلب در پاها رخ می دهد.

محققان در تیمStimuSock به دنبال ترکیب بهترین جنبه های درمان های موجود در یک طراحی واحد و کاربر محور بودند.

یکی از اعضای این گروه Abby Dowse،گفت: محصولات یا دستگاه‌های موجود که برای درمان علائم نوروپاتی دیابتی استفاده می‌شوند، یا دارویی هستند یا دستگاه‌های لرزشی بزرگی هستند که کاربران روی آن قرار می‌گیرند اما هیچ یک از آنها نمی توانند درد را درمان کنند و تعادل را بهبود بخشند. اما هدف دستگاه ما از ترکیبTENS و درمان ارتعاشی در یک دستگاه پوشیدنی، قابل حمل، قابل کنترل توسط کاربر و آسان برای استفاده، درمان درد و بهبود تعادل است.

یکی دیگر از اعضای این گروه، Yannie Guo،گفت: هدف این است که بیماران بتواند دستگاه را برای تمام روز بپوشد، حتی زمانی که دستگاه خاموش است و تحریک الکتریکی یا اثر لمسی ارسال نمی کند، همچنان می‌ توانند این دستگاه را بپوشند. این جوراب مانند یک مانیتور مچ پایی نیست که فرد تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد.

بیماران از یک اپلیکیشن گوشی هوشمند برای کنترل نوع، شدت و مدت محرک درمانی مورد نظر استفاده می کنند. این سیستم همچنین به کاربران اجازه می دهد تا ناحیه خاصی از پا را هدف قرار دهند.

سارا پارک یکی از اعضای این گروه، گفت: ما سه ناحیه داریم: یکی در جلوی کفی، یکی در وسط و دیگری در پشت. هدف ما این است که به بیماران اجازه دهیم تا بتوانند هم دامنه ی ارتعاش و هم محل تحویل آن را کنترل کنند. برخی از بیماران ممکن است فقط ارتعاش در جلوی پای خود و برخی فقط در پشت پار را بخواهند.

یکی دیگر از اعضای این گروه Andrei Mitrofan، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که فرم نهایی دستگاه دارای عمر باتری کافی باشد تا حداکثر چهار جلسه 30 دقیقه ‌ای توصیه‌ شده درمانTENS در روز را ارائه دهد و بقیه روز را در حالت آماده به کار عمل کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-student-scientists-socks-on-the-go-neuropathy.html